Friday, April 5, 2013

Politik kotor

zaman dewasa belum ku langkau.
abad remaja telah ku khatam.
apakah status quo untuk separa dewasa?
cuma dua bundle purnama untuk memilih dua jalan.
jalan kebenaran atau jalan kegelapan.
waktu muka mana menjadi pilihan.

negara punya kebebasan dan wawasan.
seriuskah engkau bila menguarkan aku punya pilihan?
punya kebebasan?
kalau engkau dan musuh kau yang membasuh otak dan hati aku
hari demi hari?
kau sogok aku dengan harta, dia suap aku dengan mainan agama.
padahal semuanya kempen semata,
permainan si racist sedunia.

harta dan agama aku milik Dia,
bukan kau si biru atau si hijau.
aku muak, muntah aku dah tak terluak.
menonton mainan topeng politik antarabangsa.

bukankah politik itu indah?
seni agung yan terulung.
tetapi engkau dan puak puak kau yang mencemarinya dengan lidah yang digulung.



No comments:

Post a Comment